Osteopathie en dysfagie bij ouderen

Object

Titel

Osteopathie en dysfagie bij ouderen

Author(s)

A. Jost

Abstract

"Slikken, iedereen kent het, iedereen doet het, iedereen kan het, althans bijna iedereen. Soms gaat het moeilijk, soms helemaal niet. Bijna niemand denkt na over deze complexe gebeurtenis -mits het probleemloos lukt. Vooral ouderen hebben om twee redenen een verhoogde kans op slikstoornissen. Ten eerste door de natuurlijke ouderdomsgerelateerde orgaanveranderingen. Ten tweede door de toename van de ziekteprevalentie met het ouder worden en dysfagie is een comorbiditeit van veel ouderdomsgerelateerde ziektes en/of hun behandelingen. Bij het slikken zijn 50 paar spieren betrokken en dus ook heel wat zenuwen en bloedvaten. Al deze betrokken structuren hebben invloed op het verloop van het proces en kunnen zo het welslagen storen. Structuur beïnvloedt functie en omgekeerd.
Er is binnen de osteopathie nog niet veel onderzoek gedaan naar slikstoornissen en de invloed van osteopathische behandelingen hierop. Vanuit de theorie wordt gewezen op mogelijke relaties met de schedel, met de halsfasciae en de omliggende structuren (door onder andere Lühr, von Esebeck 2004; Bartmer-Leitl, Kaufer 2006; Liem 1998). Bayer en Feldt (2003) hebben een breder onderzoek gedaan naar de osteopathische behandeling van kinderen met slikstoornissen. Maar dit alles is nog te beperkt om wetenschappelijke uitspraken te kunnen doen over de effectiviteit van osteopathie bij slikproblematiek.
De thesis „Osteopathie en dysfagie bij ouderen” heeft de volgende doelen:
1. Een overzicht maken vanuit de bestaande wetenschappelijke medische literatuur over het slikmechanisme, mogelijke stoornissen, diagnose- en behandelmethoden en dit in relatie te brengen tot de osteopathie (verklaringsmodellen, behandelmogelijkheden, osteopathische onderzoeken).
2. Het opstellen van een protocol betreffende een experimentele studie naar de effectiviteit van osteopathische behandelingen van slikstoornissen bij ouderen.
Het betreft hier een literatuurstudie in wetenschappelijk medische, osteopathische en logopedische vakliteratuur, die uitmondt in een protocol als handleiding voor een experimentele studie.
Het risico van een foutief orofaryngeal slikken (dysfagie) neemt toe met het ouder worden. Bij 40-60% van de geïnstitutionaliseerde ouderen zijn signs en symptoms van een dysfagie te vinden (Bogaard 2009).
Dysfagie kan samengaan met vernielende gevolgen voor de gezondheid, een gereduceerde levenskwaliteit (Paterson 1996; Ney et al. 2009) en zelfs een verhoogde morbiditeit (vatbaarheid voor ziekte) en mortaliteit (sterfelijkheid) (Lieu et al. 2001).
Bij verschillende osteopathische onderzoeken is aangetoond dat osteopathische behandelingen klachten positief kunnen beïnvloeden die of het infantiele slikken betreffen, of gastro-oesofageale reflux ziekte, of pneumonie bij ouderen, of stemdisfuncties. Een onderzoek laat zelfs zien, dat de oesophagus en zijn omringende weefsel een bepalende invloed op de stemkwaliteit hebben (Steiner, Welz 1999).
Op grond van het huidige kennisniveau lijkt het mij aan te raden om een onderzoek naar de invloed van osteopathische behandelingen op slikstoornissen bij ouderen uit te voeren.

Abstrakt (Duits).

Schlucken, jeder kennt es, jeder tut es, jeder kann es, zumindest beinahe jeder. Manchmal geht es schwierig, manchmal auch gar nicht. Beinahe niemand denkt über dieses komplexe Ereignis nach –vorausgesetzt es funktioniert problemlos. Vor allem ältere Menschen haben aus zwei Gründen ein erhöhtes Risiko für Schluckstörungen. Zum einen durch die natürlichen Veränderungen, die an das Älterwerden gebunden sind. Zum anderen durch die Prävalenzzunahme die das Älterwerden mit sich bringt. Noch dazu ist Dysphagie eine Co-Morbidität von vielen altersbedingten Krankheiten und/oder ihren Behandlungen. Beim Schlucken sind 50 Muskelpaare beteiligt und folglich auch entsprechend viele Nerven und Blutgefäße. All diese beteiligten Strukturen haben Einfluss auf den Verlauf des Schluckvorgangs und können damit das Gelingen stören. Struktur beeinflusst Funktion und umgekehrt.
Auf osteopathischem Gebiet sind noch nicht viele Untersuchungen zu Schluckstörungen und dem Einfluss osteopathischer Behandlungen darauf durchgeführt. In der Theorie wird auf mögliche Verbindungen mit dem Schädel, den Halsfaszien und den umliegenden Strukturen verwiesen (u.a. durch Lühr, von Esebeck 2004; Bartmer-Leitl, Kaufer 2006; Liem 1998). Bayer und Feldt (2003) haben eine breiter angelegte Untersuchung durchgefürt, die sich auf osteopathische Behandlung von Kindern mit Schluckstörungen bezieht. Das alles ist noch zu begrenzt, um wissenschaftliche Aussagen über die Effektivität osteopathischer Behandlungen bei Schluckstörungen treffen zu können.
Ziel der Arbeit
Die Arbeit „Osteopathie und Dysphagie bei Älteren‟ hat Folgendes zum Ziel:
1. Eine Übersicht zu geben -anhand der bestehenden wissenschaftlichen Literatur- über den Schluckmechanismus, mögliche Störungen, Diagnose- und Behandlungsmethoden und eine Verbindung herzustellen zur Osteopathie (Erklärungsmodelle, Behandlungsmöglichkeiten, osteopathische Untersuchungen).
2. Das Erstellen eines Untersuchungsprotokolls zu einer Experimentalstudie zur Effektivität von osteopathischen Behandlungen von Schluckstörungen bei älteren Menschen.
Es handelt sich um eine Literaturstudie wissenschaftlicher, medizinischer, osteopathischer und logopädischer Fachliteratur, die in ein Protokoll mündet, das als Leitfaden für eine experimentelle Studie dient.
Das Risiko für ein fehlerhaftes oropharyngeales Schlucken (Dysphagie) steigt mit dem Älterwerden. Bei 40-60% der Älteren in Pflegeeinrichtungen sind Zeichen und Symptome einer Dysphagie zu finden (Bogaard 2009).
Dysphagie kann mit erheblichen gesundheitlichen Folgen, einer reduzierten Lebensqualität (Paterson 1996; Ney et al. 2009) und sogar einer erhöhten Morbidität (Anfälligkeit für Krankheiten) und Mortalität (Sterblichkeit) (Lieu et al. 2001) in Verbindung gebracht werden.
Bei verschiedenen osteopathischen Untersuchungen konnte gezeigt werden, dass osteopathische Behandlungen Beschwerden positiv beeinflussen können, die das infanile Schlucken, gastroösophagealen Reflux, Pneumonie bei Älteren oder Disfunktionen der Stimme betreffen. Eine dieser Untersuchungen zeigt selbst, dass der Ösophagus und sein umgebendes Gewebe einen deutlichen Einfluss auf die Stimmqualität haben (Steiner, Welz 1999).
Aufgrund des heutigen Kenntnisstandes scheint es mir ratsam, eine Untersuchung durchzuführen, die den Einfluss osteopathischer Behandlungen auf Schluckstörungen bei Älteren zum Ziel hat."

Date Created

Juni 2011

Type

Literatuurstudie/ protocol voor klinisch onderzoek

number of pages

137

Keywords

Dysfagie, slikken, slikproblematiek, ouderdom, logopedie